2017
Voorjaar 2017
We hebben dit voorjaar niet deelgenomen aan beurzen of show’s. Tussendoor is er nog wel gewerkt aan het vervangen van de wat versleten draaibank door een betere van de helaas veel te vroeg overleden Harry Boersma. De uit zijn nalatenschap overgenomen onderdelen (meest Triumph) bevatten onder andere nog een Rob North-Trident tank. Dat is de reden dat we een replica van de fabrieks Rob North-Trident gaat bouwen. Dit keer met een T 160 blok.
Het afbouwen van de Golf 1 GTI is gelukt, het wachten is nog op het nakijken van de “remmerij” en de APK.
Om onze motoren en zijspannen overdekt te kunnen vervoeren hebben we een oude gebruikte caravan gekocht. De binnenkant is er uit gehaald en de achterkant neerklapbaar gemaakt en versterkt zodat er zelfs een zijspan in past. Een goedkope manier om een overdekte aanhanger te maken en bovendien kan er tijdens evenementen in geslapen worden als de motoren in de voortent staan. Win-win!!!
Zomer 2017
Wim en Sanny zijn de maand juni op vakantie geweest en Ate heeft het Suzuki-tweetakt treffen bezocht. De aandacht voor (de bouw van)(race) motoren en auto’s kwam op een laag pitje te staan.
Najaar en winter 2017/2018
In oktober zijn we begonnen met het nakijken en voorbereiden van onze motoren voor de ZZ Races van zaterdag 16 juni 2018. Er is weer een jaren-70 klasse en dus maken we ook ons Japans materieel als de Suzuki T 500 ’s en de Honda RC 181 race-klaar.
Dit betekent wisseling van achterbanden van de beide Suzuki T 500’s van Wim en het uitvoeren van onderhoud. De Bert Oosterhuis Suzuki krijgt een andere race-bok en de T 500 R krijgt de Króber-ontsteking terug die in de KNMV 70 ‘er race-jaren van Wim ook was gemonteerd. Scheelt weer een accu……
De Honda RC 181 is eveneens aangepakt en kreeg o.a. nieuwe voorvork-keerringen en balhoofdlagers.
Grootste project is echter de afbouw van de Seeley-Triumph voor Wim. De Honda-voorvork wordt vervangen door een ingekorte Norton Roadholder en verder moeten er wielen voor worden gebouwd. Jan van de Wiel gaat dit voor zijn rekening nemen, nu Simon Poelma dit helaas niet meer kan doen.
Voorjaar 2018
Geen deelname aan shows of beurzen, maar vooral gewerkt aan het aanpassen van de voorpartij van de Seeley-Triumph en de Honda RC 181.
Update over periode december 2015 tot voorjaar 2017
Winter-periode 2015/2016
Verbouw Suzuki wegrace-zijspan van Jos Modder
Zoals eerder gemeld heeft Ate in 2015 het span van Jos omgebouwd van achteruithanger tot een vooruithanger. Dit met behulp van een Schmid-kuip en spatbord, met daarin alvast de mogelijkheid een radiateur te plaatsen. Het Suzuki GSX 1100R-blok zit er nog in, maar het was de bedoeling dat dit wordt vervangen door een watergekoeld Suzuki GT 750 3-cilinder tweetaktblok.
Wat schetst onze verbazing als wij in deze winterperiode het bericht krijgen dat achteruithangers bij de Zijspannen ook zijn toegestaan bij de SAM. Heel veel werk en kosten voor niets…… Besloten wordt om het Suzuki GSX 1100R blok voorlopig te laten zitten en in 2016 aan een paar demo’s mee te doen. Het span is in de blauw/witte Suzuki-kleuren gespoten en de vuurdoop is gepland bij de SAM in Elst op 18 en 19 juni.
Renovatie weg MG Magnette
Na het bezoek van Ate en Wim in november 2015 aan MG Magnette-specialist John Shorten in Lenwade (omgeving van Norwich in Engeland) voor het ophalen van het bestelde plaatwerk voor de body van de Rallye Magnette, zijn we samen bezig geweest aan de weg Magnette. Op de terugweg van Hoek van Holland hebben we namelijk in Amsterdam nog een partijtje Magnette-spul opgehaald en tussen Kerst en Oud/Nieuw hebben Sanny en Wim in Beuningen ook nog twee poly-spatborden plus een extra kofferklep en panoramisch achterraam gescoord.
Rechterdrempel en het pasgemaakte rechter voorspatbord zijn tussen Kerst en Oud/Nieuw in de primer gezet en paar weken daarna in de kleur (grijs) gespoten. De voorwielophanging is weer gemonteerd door Ate en het achterraam is geplaatst.
VW Golf 1 GTI
Het werken aan de motorfietsen hebben we in deze winter-periode in verhouding ook even op een laag pitje gezet. Ate is inmiddels begonnen met het bouwen van een demontabele schuur bij zijn huurhuis. Wim probeert intussen weer wat verder te komen met het Golfje 1 dat hij van zoon Boris heeft overgenomen. De kabelboom van een GTI aansluiten op het Bosch K-Jetronic injectie-systeem blijkt niet “Plug and Play”……… Er ontbreken nogal wat leidingen/ kabeltjes en door het ontbreken van een voorbeeld en een goed boek is het veel puzzelen. Ooit zal het goed komen!
Rustig voorjaar qua demo’s en beurzen
Zowel Ate als Wim hebben in het voorjaar geen demo’s gereden. Ook hebben we niet meegedaan aan andere activiteiten als shows en beurzen. Ate had het samen met Gert te druk met het bouwen van zijn schuur. Wim is samen met Sanny alvast begonnen plaats te maken voor de brommers en motoren plus onderdelen van Ate uit zijn schuur in Emmer-Compascuum. Verhuizing staat uiterlijk gepland wanneer het huis verkocht is. Voordat deze inhuizing kon gebeuren is de showroom in etappes ontruimd, binnen en buiten schoongemaakt en van nieuwe (gebruikte) tapijttegels voorzien. Een andere indeling geeft ook weer wat ruimte.
Mei-vakantie Engeland
In mei 2015 zijn Wim en Sanny met een tuinreis naar Kent in Engeland geweest en dat was zo goed bevallen dat ze dat opnieuw hebben gedaan in mei 2016. Dit gecombineerd met een bezoek aan Peter Martin, de opvolger van Lou Shorten vwb MG Magnette onderdelen. We hadden namelijk nog een paar plaatdelen te goed en verder hebben we een tapijt-set en een 2-tal voorruiten meegenomen. Zo’n weekje Engeland is toch wel erg leuk!!
Suzuki T en GT clubtreffen op 3, 4 en 5 juni 2016 in Oud Leusen
Ate is dit weekend weer met Pepijn naar het clubtreffen van de Suzuki T en GT-club geweest op een camping in Oud-Leusen. Bijna het thuishonk van Suzuki –liefhebber Gé Dunnewind. Ate had opnieuw zijn nieuw opgebouwde GT 750 J van 1972 mee en Pepijn zijn T 500 van eveneens 1972. Ate had verder alleen nog zijn TR 350 replica-racer uit 1969 meegenomen. Deze keer hebben zowel Pepijn als Ate meegedaan aan de toertocht. De J ging deze keer als de brandweer en verder was zijn weekend helemaal goed toen hij ook nog de prijs van mooist gerestaureerde Suzuki kreeg uitgereikt.
SAM-Elst op 18 en 19 juni 2016
Na een voorzichtig begin in de training gaat het in de 2 manches steeds beter. In de training zijn er nog wat remproblemen en komt Ate met zijn teen af en toe aan de grond…. Au! In de 2e manche kunnen Ate en Gert zelfs van achteren naar voren rijden en worden zij nog 2e op snelheid. Wel een enorme overgang van de Triumph Kneeler met ca. 50 pk naar de Schmid-Suzuki met ca. 140 pk…….
Er was dit weekend veel belangstelling voor deze aanwinst bij de SAM. Ate en Gert voelen zich verder erg welkom bij de “jongens en meisjes” van de Zijspanklasse van de SAM. Het voelt als een warm bad. Dat ze met de Soes aardig mee kunnen komen, helpt daar natuurlijk wel bij.
Motorvakantie met Triumph Trophy 900 en o.a. bezoek aan Classic Le Mans op 8 juli 2016
Wim en Sanny zijn de eerste 2 weken van juli 2016 met de Trophy naar Frankrijk en Duitsland geweest. Via België (met rondje circuit Chimay) naar Noord-Frankrijk. Daar is het wel erg leeg, Noord-Groningen is er dichtbevolkt bij, en dus kan er dus aardig doorgereden worden. Je mag er 90, maar tussen 110 en 130 met enkele uitschieters, is goed te doen.
Een bezoek aan het kasteel van Louis IV in Versailles en de Classic 24 uur van Le Mans stonden op het programma. Beide prachtig! Verder een weekend in een kasteeltje aan de Loire. Daarna zijn ze van West naar Oost Frankrijk gereden en via de Elzas en Vogezen naar het Zwarte Woud in Duitsland. Van Zuid naar Noord via de Schwarzwalder Hochstrasse is een genot. Heel erg veel motorrijders doen dat en dat is goed te begrijpen. Mooi asfalt, bergachtig gebied met prachtige bochten maken het plaatje compleet.
Via Nurburgring weer naar Zuid-Limburg en dan op huis aan. De 2 weken zijn zo om.
SAM-demo Itterbeck (D) op zaterdag 27 en zondag 28 augustus 2016
Ate en Gert zijn voor de 2e wedstrijd met de Modder-Suzuki naar het Duitse Itterbeck geweest, vlak over de grens tussen het Nederlandse Hardenberg en het Duitse Uelsen. Op het voormalige terrein van de Bundeswehr, een militair compelx, worden de verbindingswegen tussen de barakken en opslagloodsen als circuit gebruikt.
Helaas is het asfalt erg hobbelig en de bochten min of meer haaks. Een “stop en go”circuit dus. In de training bleek er al veel steenslag los te komen en helemaal in een zijspan vliegen je dan de steentjes om je oren. Doet niet alleen zeer, maar ook het spuitwerk wordt gezandstraald.
Tijdens de 1e manche brak er door het vele gehobbel op het rechte stuk een kuipsteun af. Met veel kunst- en vliegwerk werd een crash voorkomen. In de pauze is eea gerepareerd en kon er in de 2e manche weer gereden worden. Dat ging best lekker!
Aan het eind van de dag een klassering als 8e en laatste door de “DNF” in de 1e manche. Het is de vraag of ze nog naar dit circuit terugkeren….
90 Jaar TT in Hooghalen op zaterdag 24 september 2016
Op 24 september 2016 was het 90 jaar geleden dat de eerste keer de TT van Assen door Hooghalen kwam. Toen nog een lang circuit tussen Hooghalen en Assen van ca. 18 km.
Veel coureurs van de HMV waren op de speciale dag af gekomen. Er werd gesproken over ca. 180 stuks. Volle startvelden.
Met de Daimler Double Six teamauto voor de aanhanger met daarop de Triton en de Triumph 3TA hebben Sanny en Wim een leuke dag gehad. Het was prachtig weer en met de ca. 180 deelnemers overal in het dorp geparkeerd was het een gezellige drukte.
Het rijden viel niet mee. De Triton begon in de training olie te lekken uit de oliedruk-regelaar. Aangezien we geen andere bij ons hadden, was het daarvoor einde verhaal. De 3TA deed het prima in de 350 klasse, maar in de 1e manche is er door de vele drempels/springschansen een bobine-kabel kapot getrild. Wim kwam zonder vonk aan de kant te staan. Bij terugkomst had hij geen zin om de storing te verhelpen, die later thuis gemakkelijk te verhelpen bleek.
De organisatie was perfect en we gingen allemaal met een heerlijke Drentse bol naar huis.
Rallye Magnette in de nazomer
Toen de schuur van Ate afgelopen zomer klaar was, heeft Ate hulpassen met zwenkwielen voor de body gemaakt. Daarna is de body als een winkelwagentje naar zijn schuur gerold. Wim heeft een gebruikte kantelbrug gekocht en de body kan nu tot 90’ gekanteld worden. Handig voor het laswerk aan de bodem en drempels.
Aanschaf Jaguar XJ 12 serie 2 tussen Kerst en Oud/Nieuw
Tussen Kerst en Oud/Nieuw 2016/2017 kwam onze dorpsgenoot Harry langs. Of wij nog belangstelling hadden voor de Jaguar XJ12 serie 2 van 1978 die Ate en ik in 2003 samen met hem hadden bekeken en die hij toen had gekocht. Het is de Jaguar van Marte Röling waarin zij tot 2003 had gereden.
Na wat onderhandelingen heeft Wim de auto gekocht en zal de Daimler Double Six moeten vertrekken. Is er nog iemand die een dergelijke auto (met trekhaak) wil kopen?
Winterperiode 2016/2017
Onze achterbuurman Peter kwam met de vraag of wij een “project Honda CB 350/F uit 1974” wilden overnemen. Niet dat wij daar nu meteen “ja “ op hebben gezegd, maar de prijs was zo schappelijk dat we het maar gedaan hebben. Hij staat inmiddels weer op de wielen en Wim legt de laatste hand aan de kabelboom en wat andere details.
Verder werkt Wim samen met Ate en Ben af en toe aan de Golf 1 GTI. We zijn een dag naar Robert Rienks in Oldekerk geweest en daar hebben we de missende leidingen en kabeltjes grotendeels gecompleteerd. Er bleek toch ook iets aan de hand met de “spinnenkop” en de “luchtweger”. Hij loopt nu een stuk beter. Nog een paar dagen er aan werken en hij kan voor de APK.
Nu we een Honda CB350/F opbouwen bleek het handig die van Boris ernaast te zetten als voorbeeld voor de loop van kabels en andere leidingen. Deze motor neemt Wim meteen mee in het uitvoeren van wat achterstallig onderhoud. De motor is in 2012 voor het laatst gebruikt door Annemiek van der Kolk van Kickxstart, nu Promotor, tijdens de ZZ Races van dat jaar. Ze werd toen 1e in de Jaren-70 klasse!
Ate heeft het zijspan van Gé Dunnewind inmiddels klaar en afgeleverd. Van de opbrengst heeft hij voor zichzelf een Suzuki T500 Cobra van 1968 gekocht. Een al jaren gewenste motorfiets. Aangezien hij ook al een T20 van 1967 heeft, wordt het wel heel aantrekkelijk een drietal van de 1e Suzuki’s in de 250, 500 en 750 cc klasse op een rijtje te zetten. Ze passen in elk geval goed bij elkaar.