2016

1 december 2015.
 
Winter-periode 2014/2015
Aanschaf Suzuki wegrace-zijspan van Jos Modder
Vlak voor Kerst hebben we na een aantal bezoekjes het zijspan van Jos Modder gekocht. Jos is na een carriere van ca. 45 jaar gestopt met zijspanracen. Hij is inmiddels 67 jaar en reed het meest samen met Piet Woudstra. 
Hij is begonnen met een Triumph Bonneville in 1968. Begin jaren 70 kwam er een Trident-blok en daarmee hebben Jos en Piet tot 1980 gereden. Dat span werd verkocht aan Martin Morren en kwam later weer bij ons in beeld bij de Centennial in 1998 op Assen toen Jos en Piet weer met hun huilende rood/witte Triumph 3-cylinder 3-wieler werden verenigd.Daarna hebben ze heel wat jaren met dat span bij de HMV gereden. Oa. bij de ZZ Races in 2000.
In 1980 kocht Jos ons span van de bekende zijspanracer Cees Boer, die het chassis, dat heel erg veel op een Schmid lijkt, in 1978 heeft gebouwd met daarin een OW-31 Yamaha (TZ 750). Jos reed hiermee in binnen-en buitenland. Het betreft eenzogenaamd Formule 2 span. Het is gebouwd als vooruit-hangeren later (begin jaren 80) is hij omgebouwd tot achteruit-hanger. Inmiddels heeft Ate er weer een vooruithanger van gemaakt met een Schmid-kuip en spatbord. Nu zit er nog een Suzuki GSX 1100R-blok in, maar dat wordt vervangen door een watergekoeld Suzuki GT 750 3-cilinder tweetaktblok.

 

2015:
Rustig voorjaar
Zowel Ate als Wim hebben in het voorjaar geen demo’s gereden. Ook hebben we niet meegedaan aan andere activiteiten als shows en beurzen.

 

Suzuki T en GT clubtreffen op 12, 13 en 14 juni  2015
Ate is dit weekend met Pepijn naar het clubtreffen van de Suzuki T en GT-club geweest op Minicamping Driehuis in Reek. Ate had zijn nieuw opgebouwde GT 750 J van 1972 mee en Pepijn zijn T 500 van eveneens 1972. Ate had verder nog zijn paarse T 500/R uit 1971 en zijn TR 350 replica-racer uit 1969 meegenomen. Pepijn heeft meegedaan aan de toertocht. Ate had een probleempje met overstromende  carburateurs. Kinderziekten na restauratie! Hij is daar over het algemeen niet rouwig om omdat hij niet echt een toerder is. Lekker op de camping in de zon wat slap ouwehoeren met Gé is ook niet verkeerd.

 

ZZ Races
Tja, dit is toch het evenement waar wij elke 3 jaar naar toe leven. In de weken vooraf worden de motoren nog eens gecheckt en dat was dit jaar een stuk minder hectisch dan in 2012. Toen hebben we uiteindelijk 11 racers klaargemaakt, waarvan er 10 zijn ingezet.
Aangezien de Stichting ZZ Races behalve de HMV-klassenalleen een Italiaaanse klasse op de baan heeft gezet, hebben we ervoor gekozen alleen voor onszelf motoren te gebruiken. Door privé-omstandigheden heeft Ate uiteindelijk van deelname afgezien.
Dit betekende dat Wim zijn Triton en Triumph zijspan heeft ingezet en dat we voor Gert Burema, normaal de bakkenist van Ate, onze Triumph 3TA in de 350cc hebben ingeschreven.
Na opnieuw regen op de morgen, werd het uiteindelijk ’s middags als vanouds mooi weer en hebben we heel lekker kunnen rijden. De flow op de Triton was er niet echt, maar samen met Maikel van Vliet heeft Wim op zijn zijspan-zitterzijn beste prestatie ooit bij de ZZ Races behaald. De 1e prijs!!
Gert Burema reed ook prachtig rond. Qua snelheid zat hij steeds bij de 1e vijf, soms 3  en uiteindelijk haalde hij een 6e plaats qua regelmatigheid. Hij ging als de brandweer!!

 

90 jaar TT in Rolde>
Op 11 juli 2015 was het 90 jaar geleden dat de eerste TT van Assen is verreden. Toen nog op het circuit van Rolde naar Borger, Schoonoord en weer terug naar Rolde. Bijna 30 kilometer.
Alle coureurs van de historische motorsportverenigingen in Nederland (HMV,RMM en SAM) plus een aantal merkenclubs waren uitgenodigd een rondje op dit circuit te rijden. Wim en broer Hyco hebben van dit aanbod gebruik gemaakt.
Met de Daimler DS teamauto voor de aanhanger met daarin de Triton en de Honda RC 181 hebben we een leuke dag gehad. Het was prachtig weer en met ca. 300 deelnemers op de Brink van Rolde was het een gezellige drukte.
Het rijden van het rondje viel niet mee. Er werd veel te langzaam gereden. Ons was 70 á 80 km per uur beloofd, maar de voorop rijdende politieagent reed maar 40!!!! Een drama voor een racer!!


Historische GP Eext op zaterdag 22 en zondag 23 augustus 2015
De jaarlijkse HMV-demo in Eext was dit jaar in het teken van Suzuki. In dat kader waren o.a. Team Classic Suzuki  van de Engelsman Wheatman, Steve Parrish , Marcel Ankoné, Boet van Dulmen en Wil Hartog. Ook Sieuw de Boer was er met zijn schitterende Suzuki RG 500 MkI.
Voor de tentoonstelling in de grote tent hadden wij onze Bert Oosterhuis Suzuki T500 Le Mans-racer van 1972 geleverd. Verder heeft Gert Burema op Ate z’n Suzuki TR 350 meegereden in de speciale Suzuki-klasse. Dat ging best aardig. Jammer dat Gert de Suzuki in de training op de gladde steentjes na start en finish liet vallen. Wat schuifschade was het gevolg.
In de 1e manche had hij een goede start en kon heel aardig meekomen in het geweld van de RG 500’s, TR 500 ’s en TR 750 ‘s. Helaas brandde een bobine door en was het uit met de pret.
 
 
Rest van het jaar 
Inmiddels zitten we in november en hebben de motorfietsen op een laag pitje gezet. Ate is verhuisd en dat heeft zijn tijd gekost en verder proberen we het Golfje 1 van Wim afgebouwd te krijgen. Schiet aardig op.
Daarnaast gaan we deze winter met de MG Z Magnette’s van Wim bezig. Voor de kale body halen we plaatwerk uit Engeland bij John Shorten. De andere Magnette proberen we weer op de weg te krijgen. Daar gaat nog veel tijd en energie in zitten.