Groninger coureurs halen antieke motoren van stal

Door: Yolanda Wals


‘T ZANDT - Tweehonderd historische motoren uit de jaren 1930 tot 1972 zoeven op 16 juni weer over de kleine, bochtige weggetjes van ‘t Hogeland. Niet om uit te maken wie als eerste over de streep gaat, maar om het publiek middels het ronkende geluid, de benzinegeur en het historische plaatje even terug te voeren naar voorbije jaren. Wim Louwes is één van de Groninger coureurs die in actie komen. Hij bezit samen met zijn twee zoons 35 oude modellen.
 
Wim Louwes bij de Triton uit 1959 waarmee hij zich het liefst vertoond tijdens klassieke wegraces en demonstraties.
Wim Louwes bij de Triton uit 1959
waarmee hij zich het liefst vertoond
tijdens klassieke wegraces en
demonstraties.
Foto: Yolanda Wals

 

Louwes is vanaf zijn jeugd al bezeten van motoren. Hij deed van 1977 tot 1985 mee met wegraces van de KNMV op zijn Suzuki T500 van 1971. Die motor bezit hij nog steeds. Louwes is wat motoren betreft geen man van ‘wegdoen’. Daar waar een ander zijn motor om de zoveel tijd inruilt voor een nieuw exemplaar, houdt de verzamelaar uit ‘t Zandt al zijn motorfietsen. “Ach, de meeste motoren zijn toch al afgeschreven. Ze verminderen niet meer qua waarde”, legt hij uit. “Bovendien koop ik vaak motoren in onderdelen en opknappertjes en bouw ze daarna zelf volledig op. Als je iets zelf gemaakt hebt, doe je het ook niet zo snel weg. De meeste motoren heb ik al zo’n twintig tot dertig jaar.”
De oudste motor van Louwes is gebouwd in 1928 en de ‘modernste’ is van 1976. “Japans, Engels of Duits het maakt mij niet uit. Ik ben niet eenkennig”, zegt de motorfreak. Met de motoren gaat hij ook regelmatig een stukje rijden. Van toeren houdt hij niet. Racen, dat is wat hij op de kleine, rustige, bochtige weggetjes in de omgeving van ‘t Zandt doet. “Het is juist de kunst om zo mooi mogelijk een bocht te ronden. En hier in de buurt kun je nog lekker rijden zonder anderen direct tot last te zijn.” Op de weg rijdt Louwes het liefst op zijn Seeley Honda en qua racerij gaat zijn voorkeur uit naar een Triton uit 1959. Ook bijzonder vindt hij zelf de knalgele Suzuki van de in 1982 in de rally Parijs-Dakar verongelukte Groningse motorrijder Bert Oosterhuis. Een deel van de motoren staat uitgestald in een showroom aan de Hoofdstraat in ‘t Zandt, zichtbaar voor iedere voorbijganger.
Vlak na de oorlog werd in ‘t Zandt twee maal een wegrace gehouden. Heel bijzonder in die tijd, want er waren alleen wegraces op Zandvoort, in Assen en Tubbergen. Maar toen het tweede jaar niet alle coureurs hun startgeld uitbetaald kregen was het snel gedaan met het evenement. In 2000 besloot een aantal enthousiastelingen de ZZ-Races nieuw leven in te blazen. Louwes is voorzitter van de Historische Motorsport Vereniging, die elke drie jaar de historische ZZ-races organiseert. Dit jaar voor het eerst zonder de zo typerende pothelm. Uit veiligheidsoverwegingen zijn die inmiddels verboden.